Ons eigen appartement!! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Esther Kouterik - WaarBenJij.nu Ons eigen appartement!! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Esther Kouterik - WaarBenJij.nu

Ons eigen appartement!!

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 Februari 2016 | Curaçao, Curaçao

We hebben weer een hoop leuke dingen te vertellen dus ga er goed voor zitten, pak een warm dekentje en thee want dat zal je wel nodig hebben in dat koude weer. Sorry.

Zondag middag 14 februari kregen we de sleutel van ons eigen appartementje. We waren erg blij want met zijn vieren in zo’n klein appartementje zitten was toch niet helemaal optimaal. Zodra we de sleutel kregen hebben we ook gelijk onze spullen verhuist. Het is een heerlijk appartementje en alles was erg schoon. Alleen is de doucheslang stuk. Dus er komt een mini-straaltje uit de douchekop. Fijn! Dus nu loop ik elke ochtend met mijn handdoekje onder mijn arm naar Debora en Dorien om daar te douchen. Heerlijk! Alsof ik op een camping ben. Ik Loop nog net niet met mijn wc-rol onder mijn arm.
Esther en ik hebben nu allebei een eigen slaapkamer. Maaaarrrr… We vinden het veel te saai om alleen in een bed te liggen. Dus slapen we alsnog elke avond samen in bed haha. Veel te gezellig.
Jullie kunnen je vast nog het kakkerlakken verhaal herinneren?! Het kan dus nog tien keer erger. Yep het is echt waar. We hadden al wel eens een kakkerlak ’s avonds gespot maar konden niet ontdekken waar die overdag was. Totdat ik er eentje zag verdwijnen achter de wasbak die dus hol blijkt te zijn van achter. Ik kon er niet goed achter kijken omdat dat ding vrij dicht tegen de muur staat. We besloten om met insecten spray die hele achterkant van die holle wasbak te bespuiten. Snappen jullie het nog? Nou er gebeurde in eerste instantie niet veel maar al gauw kwamen er wat kakkerlakken achter vandaan die niet meer helemaal recht konden lopen. Dronken kakkerlakken. Sommigen gingen al vrij snel dood maar anderen bleven in leven dus die moesten we vangen met een beker. Eindstand; 22 KAKkerlakken. Jaa echt 22, ik lieg niet. Maar we zijn nu wel kakkerlak vrij. Helaas heb ik geen foto als bewijs. Maar het is echt waar.

Maandag moesten de andere meiden Debora en Dorien naar hun instelling en aangezien we een auto delen met zijn vieren besloten we hun af te zetten. Hun instelling zit aan de kant van het westpunt dat is even een stukje rijden maar het is het waard. Toen we hun hadden afgezet zijn we wezen touren. We zijn naar een heel mooi strand geweest met mooi uitzicht (zie foto). We zijn een straathond tegengekomen met 2 puppy’s die we het liefst mee naar huis hadden genomen. Ze waren zo mager, dat wij ze onze lunchpakketten te eten gaven. En onze waterfles leeg lieten drinken. We zijn ook heel veel leguanen tegengekomen. (zie video) Geiten die over de weg lopen. Krabbetje gevangen (zie foto). We hebben flamingo’s gezien. Er zijn hier ook een heleboel cactussen (zie foto). Gewoon een safari hier heel tof.
(Onder het schrijven van de blog zijn we ons buurjongetje aan het verwennen met een zelfgebakken pannenkoek en een glas ijsthee, waar hij heel blij mee is haha)
Hij wil even iets opschrijven: ik eet ponnukoek kheshaun (foto)
We hebben geen wasmachine of een moeder die de was doet (huilen) dus moeten we zelf onze was doen. Eigenlijk is een handwas doen best leuk, beetje back to basic idee. Door de zon en de wind is de was hier ook zo opgedroogd maar omdat het hier zo hard waait is 2 keer me broek op de grond gevallen, dus die moet ik nu eigenlijk opnieuw wassen.. Daarnaast hebben we ook wel wat was gebracht naar de wasserette want niet alles kan met de handwas. Zo hadden we wasserette ingetypt in ons navigatiesysteem stonden we een paar minuten later voor een AUTO wasserette. Zooo dom, haha dus even verder moeten zoeken. Best handig zo’n wasserette want je dumpt je kleding en kan het de volgende dag weer ophalen.

We proberen hier en daar ook een beetje Papiaments te leren, maar het is nog best moeilijk. Ik durf niet echt in het openbaar bepaalde woorden te zeggen want ik kan me nog herinneren dat ik in het Roemeens een keer tegen iemand ‘ik hou van jou’ zei in plaats van ‘bedankt’. Dat wil ik wel even voorkomen.

Woensdag hebben we een paar uurtjes rondgelopen op de school waar we ons onderzoek gaan doen. We mochten langskomen wanneer we wilden en konden gewoon de klaslokalen inlopen onder schooltijd waar ondertussen gewoon les werd gegeven. Zo hebben we in een paar klassen even mogen kijken hoe het er aan toe gaat. We dachten allebei gelijk ‘wat zijn die kinderen rustig’. Omdat wij vorig jaar allebei in het speciaal onderwijs stage hebben gelopen zagen we een hoop verschillen. Ten eerste hebben ze hier geen verschil in voorgezet speciaal onderwijs en gewoon speciaal basisonderwijs. Ze zitten hier allemaal op dezelfde school van klein tot groot. Wel in verschillende klassen natuurlijk. De klassen zijn onderverdeeld in leeftijd niet op niveau of beperking. Zo zit er in elke klas wel een paar leerlingen met Autisme, ADHD, ADD, selectief mutisme, leerproblemen of opvoedingsproblemen. Dit lijkt ons best lastig voor de leraren omdat de leerlingen een groot verschil tussen niveau kunnen hebben.
De school heeft een open deur beleid het hek van de school staat gewoon heel de dag open. Iedereen kan naar binnen lopen. Ook tijdens de pauze staat het hek open. Dat moet je in Nederland niet doen bij het speciaal onderwijs want uit ervaring weten wij dat de leerlingen dan de benen nemen. Maar hier blijft iedereen gewoon netjes op het schoolplein spelen. Alle leerlingen praten hier Papiaments. Gelukkig kunnen we met de medewerkers Nederlands praten.

Donderdagavond wilden we eigenlijk even naar het strand omdat het daar altijd gezellig is en er meestal een live-bandje speelt. Toen we daar kwamen was het niet zo levendig dus besloten we terug te rijden richting ons appartement. Maar! Ze hebben hier ’s avonds laat langs de weg hier en daar foodtrucks staan. Bij eentje zag het er heel gezellig uit en hebben we wat BBQ eten besteld. En het was zo lekker. Dus als we ’s avonds laat honger krijgen (bijna altijd) kunnen we de auto pakken en eten halen 

OH ik was bijna vergeten iets leuks te vertellen. Zoals de meeste van jullie weten heb ik geen rijbewijs. Maar heb wel les gekregen van Esther. We zoeken zo nu en dan een rustig plekje op waar geen auto’s rijden en dan mag ik achter het stuur. Esther is een goede instructeur dus ik ga binnenkort maar over de openbare weg rijden hier, kan best. Oke grapje! Verkeer is hier gekkenhuis dus zou nooit op de openbare weg gaan rijden. Maar het is wel leuk om af en toe een stukje te rijden op een lege parkeerplaats ofzo.
Vanavond hebben we inderdaad heerlijk pannenkoeken gegeten. We eten elke avond met zijn vieren omdat het gezellig is en omdat we elkaar kunnen afwisselen met koken en afwassen. Voor de rest vullen we onze tijd met spelletjes doen, serie kijken, boodschappen doen, handwasje doen, schoonmaken en op het strand liggen etc.
Volgende week gaan we hard aan de bak want er staan een heleboel interviews op de planning. Maar de komende dagen kunnen we nog optimaal genieten van de zon en het strand. Maandag begint het harde werk.

Ik wens de meeste van jullie sterkte want hoorde dat het -5 is Nederland. Hier is het 35 graden warmer. Heb ik net even uitgerekend, uit me hoofd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Esther

Hallo allemaal! Wij gaan 2 februari met z'n tweetjes naar het mooie eiland Curaçao om daar ons afstudeeronderzoek te doen. Dit onderzoek doen wij op de school Blenchi, een speciale school voor kinderen met een beperking. Wij hebben hier heel veel zin in en houden het thuisfront met deze blog op de hoogte! Wij gaan genieten en we hopen dat jullie zo (in de winterperiode) toch ook met ons mee kunnen genieten ;) Liefs Esther en Esther

Actief sinds 07 Jan. 2016
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 5687

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

02 Februari 2016 - 02 Mei 2016

Curacaooo

Landen bezocht: