Eerste avonturen - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Esther Kouterik - WaarBenJij.nu Eerste avonturen - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Esther Kouterik - WaarBenJij.nu

Eerste avonturen

Door: Esther van Kouterik

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Februari 2016 | Curaçao, Curaçao

Bon dia allemaal!

Het moment dat Esther en Esther een blog schrijven is aangekomen. Wij moesten een beetje wennen aan de warmte, maar vanochtend (het is hier op dit moment 07:30) is het nog goed te doen.

Allereerst zijn wij goed aangekomen (5 kilo) op Curaçao. We hebben een heerlijke vlucht gehad, met heel veel lekker eten; de eerste ronde kregen we hutspot met gehaktballen (natuurlijk lang niet zo lekker dan wanneer oma het maakt) en de tweede ronde kregen we een stuk pizza!! We zijn blij dat we voor KLM hebben gekozen  We zijn helemaal op tijd geland en moesten als eerst en snel het vliegtuig verlaten aangezien een oudere vrouw achter ons medische zorg nodig had. We hebben dus gelijk even kennis gemaakt met de Antilliaanse ambulance broeders. Dus wij snel het vliegtuig uitgegaan. Dit maakte dat wij als een van de eerste bij de douane aankwamen, het was meteen heel erg warm en benauwd en we wilden het liefst zo snel mogelijk naar ons appartement. Maar bij de douane moesten we aantonen dat we echt na 90 dagen terug zouden vliegen en niet bleven (het leek net alsof we in het programma ‘Border Security’ zaten). Gelukkig had het vliegveld Wifi en konden we de tickets voor de terugvlucht laten zien en mochten we doorlopen. De twee andere meiden waarbij wij in het appartement zitten, Dorien en Debora, haalden ons (iets later dan gepland haha) op van het vliegveld en we kwamen eindelijk aan in ons appartement op de Dominguitoweg 47 in de wijk Salina. Voor ons gevoel was het al 4 uur in de nacht, maar hier was het 11 uur. Helemaal kapot van de reis zijn we gaan slapen.

De volgende dag hadden wij om 12 uur een skype afspraak staan met onze afstudeerbegeleider. Wij zitten hier namelijk niet voor een vakantie van 3 maanden, maar hebben een hoop te doen. We gaan een afstudeer onderzoek doen in het speciaal onderwijs op Curaçao. De school waarbij wij dit doen heet de ‘Blenchi School’. Deze school is voor speciale kinderen namelijk kinderen met o.a. autisme of ADHD, kinderen die geen regulier onderwijs kunnen volgen. De ouders van deze kinderen kampen vaak met acceptatie en/of opvoedingsproblemen en wij gaan de school helpen hier een zo goed mogelijke manier in te vinden om de ouders hiermee te helpen vanuit school. Ik hoop dat we het zo goed hebben uitgelegd. Het wordt een interessant onderzoek en wij zijn heel erg benieuwd naar de school en de ouders. We hebben volgende week een afspraak gepland, we horen nog welke dag dat wordt. We zullen de kinderen alleen niet zien i.v.m. de carnaval vakantie. Vanaf vandaag begint hier carnaval en dat vieren ze groots! We reden gister door de straten van Willemstad en zagen allemaal hekken en carnavals kraampjes. Gezellig!

We zullen nog even in het kort vertellen wat we de afgelopen dagen allemaal al hebben uitgespookt. Woensdag ochtend hebben we ons kamertje op orde gemaakt en al onze kleren uitgestald. We slapen nu nog in een tweepersoonsbed, aangezien we het appartement nog delen met Debora en Dorien, maar we gaan 15 februari in ons eigen appartement en die zit schuin achter het appartement waar we nu zitten. Het appartement is prima te doen! We hebben een woonkamer met keukentje, een badkamer (met heerlijke douche gelukkig ) en twee slaapkamers met een tweepersoonsbed. De wifi is alleen nog niet gemaakt, dus zitten we voornamelijk op een openbaar wifi netwerk, en de lamp in de woonkamer moet nog gemaakt worden daar is het in de avond heel erg donker..

Na het skype gesprek met onze afstudeerbegeleider zijn we naar een heel mooi, maar toeristisch strandje gereden 3 minuten rijden van ons appartement (zie foto’s). Hier zijn we de rest van de dag gebleven en daarna zijn we naar een klein lokaal supermarktje gegaan waar we knakworsten en bolletjes hebben gekocht als avondeten. Na het avondeten zijn we nog opgebleven tot ongeveer 10 uur en toen vonden we het een mooie tijd om te slapen.

De volgende ochtend (donderdag) lekker wakker geworden met gekookte eieren op brood. Dorien en Debora hadden om 11 uur een afspraak met hun instelling en die zit aan de andere kant van het eiland (vlakbij Westpunt) dus wij zijn met z’n vieren in onze Kia Picanto drie kwartier naar de instelling gereden. Na de meiden afgezet te hebben zijn wij deze kant van het eiland gaan verkennen. Met een prachtig uitzicht aan de linkerkant bergen en allemaal groen, en de rechterkant de zee zijn we gestrand bij een uitkijkpunt met een kerkje. Hier moesten we natuurlijk even een kijkje nemen. En daarna konden we een trap af naar een heel mooi bounty achtig klein soort privé strandje. Esther H vroeg aan een lokale man op het strandje, aangezien we de vorige dag moesten betalen voor het strand, of het een privé strandje was. Deze man antwoordde; ‘Het is zo vrij als de hemel!’. Dus wij zijn meteen gaan liggen natuurlijk! Het was een echt vissersbaaitje, lokale vissers kwam terug met een boot vol vis en hele grote vissen (zie foto). Ze fileerde sommige vissen in de boot en gooiden de ingewanden overboord en hier kwamen… hele grote zeeschildpadden op af!!! Esther H is gaan snorkelen met deze schildpadden en heel veel andere bijzondere exotische vissen. Jammer genoeg hebben we geen onderwatercamera  maar wat je aan vissen kan voorstellen was er. Te mooi! We hebben de andere meiden opgehaald en zijn bij een lokaal eettentje gaan lunchen waar niemand zat, maar we waren heel benieuwd! We hebben een heel leuk gesprek gehad met de serveerster over het eiland en ze vertelde dat ze God dient dus daar konden we natuurlijk over meepraten. Het was maar goed dat we met z’n tweeën een bord deelde met kip, patat, maïs met kaneel en een heerlijke satesaus met honing. Wat een lekkere lunch was dat! Hierna zijn we doorgereden naar hetzelfde strandje om te snorkelen natuurlijk! Dit gaan we zeker vaker doen. ‘s Avonds hebben we een leuk gesprek gehad met onze buurvrouw en zij heeft ons het eiland heel goed uitgelegd qua mensen en veiligheid enzo. Dit was heel fijn! Ze heeft zelf heel lang in Nederland gewoond en woont nu alweer 11 jaar op Curaçao. Ze wees ons naar een hypermarkt waar wij met z’n tweeën boodschappen gingen doen en ja hoor, pindakaas en hagelslag hebben gekocht haha! Dat zijn we nu aan het eten.

We hebben al veel meegemaakt dus  We genieten elke dag van het lekkere weer en de cultuur hier die we tot nu toe heel positief en gezellig vinden! In supermarkten en bij eettentjes maakt iedereen wel even een gesprekje met je en is heel benieuwd naar wat we hier komen doen. De mensen hier zijn heel erg behulpzaam. Het verkeer is nog wel even wennen.. volgens ons zijn er niet echt regels, je moet je er gewoon tussenproppen en lief lachen naar de persoon waar je je voor plaatst de meeste mensen lachen terug en gunnen ons het plekje gelukkig. We zijn heel blij met de vader van Esther K want we kunnen de deur niet uit zonder een Tomtom dus de app die je ons hebt gegeven gebruiken we elke dag! Ook al verdwalen we dan vaak nog. Ook hebben we meegemaakt dat er een file stond voor de hypermarkt omdat twee mensen met elkaar aan het praten waren haha. Iedereen neemt hier z’n tijd en daar kunnen wij wel om lachen. Daar gaan wij lekker in mee.

We proberen een blog te schrijven op Maandag, Woensdag en Vrijdag.

Dus tot de volgende Blog!

Liefs Esther en Esther

Ayo!

• 08 Februari 2016 - 16:34

Marja:

heel veel plezier en succes dames.
    Geniet ervan!
    Groet van Marja